Wednesday, December 22, 2010

Tetamu Senja

Hari ini sang langit sungguh indah,
tidak lagi meradang memuntahkan tempiasnya,
dari ruang sempit aku mendengar kicauan merdu sang unggas,
hari ini dia bebas menghayunkan kepaknya di awan biru,
entah esok? aku gusar andai tidak lagi bisa mendengar kicauannya,

Si manusia pula acapkali aku lihat terlalu asyik dengan tugas dunianya,
aku bermonolog sendiri,apakah urusan akhiratnya sudah dilangsaikan?
mungkin ada yang sudah, mungkin ada yang masih tertangguh,
arghh biar saja mereka, itu urusan dia dengan Tuhan,

Aku sebenarnya tetamu senja di wilayah ku sendiri,
datangku tidak lagi disambut mesra oleh lalang merimbun,
tiada juga ambal rumput yang menghalalkan aku memijaknya,
kini yang ada cuma pokok pokok angkuh lagi bongkak,

Aku sebenarnya tidak betah di sini,
kiri kananku yang ada cuma hutan batu,
jelas ku lihat kerakusan manusia memperkosa alam yang dulunya ibarat syurga hijau,
pokok konkrit berambal simen seakan tersenyum mengejek melihat kebuntuanku,

Aku sebenarnya asing di sini,
pagiku suram tanpa kokokan lantang si jalak,
tiada lagi dingin embun jantan yang menggigit ke sumsum,
cuma yang tinggal hangatnya bahang yang mengundang peluh jantan,

Aku tercari cari kemana pergi semua itu,
kokokan si jalak sudah berganti deruman bingit besi tidak bernyawa,
embun jantan yang menyelimuti pagi sudah menbiarkan bumi bertelanjang,
bukit bukau yang dulu gah kini kecundang oleh rakusnya jentera besi,
sungaiku kini sudah kambus menjadi labuhraya membelah kota,

Aku harus kemana?
ini tempat aku, ini dunia aku,
jika aku pergi, daun daun kaca pada pokok konkrit itu akan bersorak gembira,
aku tidak mahu tewas, seperti tewasnya daerah suci ini,
aku harus berjuang, daerah hijau ini harus aku pertahankan,
sekalipun aku bukan perajurit di arena yang bersenjata,
waima aku sungkur di medan ini,
namun aku yakin. daerah ini pasti tersenyum seperti sediakala...




Anak gembel menulis






TERIMA KASIH KERANA MEMBACA...with luv ;)

No comments: