Wednesday, June 29, 2011

Badan Lelaki Berbau??


Hmm duduk diam2 x tau apa yang mau di usha, so ambil majalah lama dan belek2 dalam dia..suddenly terjumpa pulak artikel pasal bau badan lelaki...(eh buat lelaki jangan marah ekk, ini sekadar perkongsian). sebenarnya badan pompuan pun ada jugak yang berbau tapi maybe tak se"power" bau lelaki..huhu hal ni jadi maybe sebab budak pompuan biasanya pandai cover bau badan dengan bedak yang ntah berapa kilo and perfume berliter2..menurut kajian bau badan ni terhasil daripada kombinasi hebat cik peluh + en. bakteria. kalau ikut logik cik peluh memang x ada bau la kan tapi bila dia di gado2 oleh en. bakteria maka tercemarlah dia menjadi satu bau yang di panggil bau masan or bau cuka and paling dasyat ada yang panggil bau bangkai kah kah kah.


Dibawah ada beberapa faktor mempengaruhi bau badan lelaki lebih berbanding pompuan :-

1) Orang lelaki ni jumlah testosteron(eh betul kah spell ni) tinggi so ianya secara otometik akan bawa pengaruh kepada aktiviti kelenjar apokrin yang letaknya dibahagian tertentu contohnya ketiak.

2) ada segelintir lelaki ni malas ambil peduli pasal kebersihan diri, senang cerita malas mandi lah.huh mandi pun malas(takut air maybe)

3) suka pakai pakaian berulang2 & tidak dibasuh.kalau dihumban dalam perigi confirm, ikan mabuk.

4) ada lelaki ni suka buat aktiviti lasak yang mengeluarkan peluh, tapi ni mesti nampak macho kan kan kan...

5) hah ini paling best..faktor permakanan pun jadi penyumbang bau badan jugak, paham2 sudah lah bila bawang putih, jering dan petai jadi santapan dan hasilnya pun best jugak.

6) faktor berkerjaan contohnya berkerja dibawah terik matahari macam pekerja tapak pembinaan tu of coz lah akan ada yang x senang duduk disebelah sebab bau kan, tapi ini boleh dimaafkan sebab cari rezeki..bau2 bad
an pun bila gaji masuk tetap wangi beb!!!


haha uncle ni pon maybe x tahan bau badan dia..


Ok kalau diatas tu sakit dia of coz kena ada ubat dia kan..dibawah ni ada penyelesaiannya.


Petua2 berkhasiat untuk yang badan berbau :-

1) MANDI-kena mandi la bang biar badan tu harum.mandi kerap sikit guna sabun, kalau 5x sehari pon x apa.

2) DEADORAN-hah jangan malu2 untuk beli stok deoderan di rumah. jangan beli saja tapi gunalah setiap hari.

3) KAFIEN-kurangkan minum minuman yang berkafien yek..boleh minum tapi kena control lah.

4) MAKAN-makan mesti mau jaga. jangan lah hari2 makan petai, jering & kari.takut nanti badan bau kari & awek pun lari bang oii.


hmm bila badan harum semua orang senyum..semua orang pun suka..


Semua orang kena ambil berat tentang masalah bau badan ni..ini masalah diri sendiri. kalau badan berbau secara tidak langsung tahap keyakinan diri pun akan turut terjejas. lalaki atau perempuan pun kita percaya ada masalah yang sama jugak cuma terpulang pada diri sendiri untuk berubah mengharumkan diri..:)

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA...with luv ;)

No comments: